Ude godt – men hjemme bedst! Er nu hjemme i DK, hos min dejlige kæreste efter 8 dage i Marrakech på en ‘anderledes styling opgave’. Det har været en fantastisk inspirerende rejse. Dette er del 2, har du ikke læst del 1, kan du gøre det her.

Dag 5: I dag havde vi fridag og skulle på vandretur i Atlas bjergene, vi blev hentet kl. 9:00 – og efter 1,5 times kørsel var vi i bjergbyen Imlil. Vores guide stod klar og herfra begyndte en 4-5 times vandre tur, som skulle afsluttes med sen frokost hjemme hos vores guides bror. En meget meget smuk vandretur igennem det betagende landskab op og ned – ind og ud af små bitte landsbyer, nogle af dem er kun tilgængelig til fods, og indbyggerne lever af dyrehold og landbrug som for flere hundrede år siden. På hele turen var vi beriget med den smukkeste udsigt til bl.a Mount Toubkal – det højeste bjerg i Nord Afrika.

En skøn skøn fridag♥

Mange af kvinderne i bjergbyerne går i meget farvestrålende tøj – en smuk kontrast til de ler farvet huse.
Udsigt til Mount Toubkal

Dag 6: Modellen møder igen kl 9:00 -Make up og hår tog ca. en time, dagens model var beriget med tykt mørke brunt hår og et meget autentisk arabisk udsendende – smuk med smukt på. Igen legede jeg med tørklæder på nogen af billederne og ellers havde hun hænge hår. De første billeder skulle tages i vores egen Riad og resten på en meget autentisk Marrokansk restaurant med klinker, puder og tæpper i forskellige farver og mønstre. Vores udfordring har været at få lov til at tage billeder på nogle af restauranterne, og selvom vi havde lavet en aftale her, måtte der smil og lidt håndøre frem for at tilladelse var i orden.

Mix af mønstre.

Efter dagens arbejde var det tid til frokost på Espice, endnu en lækker restaurant med ‘rooftops’ og dagens salat blev en Ceasar salat, med en lime og mynte juice til, super lækkert! Eftermiddagen stod på lidt shopping bl.a køb af 100% ren og økologisk koldpresset Argan olie til pigerne på salonen og mig selv.

Dag 7: Sidste dag i Marrakech. Vi var færdige med at tage billeder og Marrakech og solen skulle bare nydes. Jeg valgte at løbe en lang tur fra morgenstunden kl 7:00 sammen med Hans, der er Annettes mand og Ellen, der er Annettes veninde, hun har ageret som personlig assistent for os alle sammen. De var med på cykel, det blev en tur rundt om ydremuren af Medinaèn – 16,5 km. Dejlig start og smukt med solopgang – jeg elsker altid at se en by vågne. Efter morgenmaden og et par timer på tagterrassen i solen, gik vi en tur på Medersa Ben Youssef –  den gamle koranskole, som har et smukt vandbassin i sin indre gård omgivet af imponerende mosaikker og cedertræsvægge med detaljerede udskæringer. I skolens storhedstid var der op til 900 elever. I dag er den tom og museum, og man kan se de små værelser, hvor eleverne engang boede og studerede koranen.

Bemærk lige de fint mønstret fortov.
Klinkerne fra Koranskolen

Det sidste måltid, skulle nydes på II Limoni, en italiensk/marrokansk restaurant. Jeg fik kamelburger, sjovt at prøve og det smagte dejligt, kødet er lidt mildere og sødere i smagen. II Limoni er helt klart et besøg værd!

Mange spurgte mig inden jeg rejste hvordan nordiske striktrøjer kunne hænge sammen med varme Marokko?

Alle trøjerne har Annette fundet inspiration til på hendes tidligere rejser til Marrakech og farverne og lyset i Marrakech, passer perfekt til disse striktrøjer. Glæder mig så meget til bogen udkommer til august, med disse smukke billeder. Bogen kommer til at hedde ‘Masker fra Marrakech’.